Musiikillinen kiinnittyminen tulee monitahoisesti esiin pelimusiikkimuistoissa
GAMEM hankkeen keskeinen suomalaisia pelimusiikkimuistoja käsittelevä tutkimusartikkeli on julkaistu Entertainment Computing lehdessä.
Julkaisu käsittelee pelimusiikkiin kiinnittymistä monipuolisesti sen kautta, miten pelit ja niiden musiikki liittyvät kokijoidensa arkeen aineiston musiikkimuistoissa. Keräämämme aineisto lähtökohtaisesti kertoo musiikkiin ja peleihin liittyvistä omaelämänkerrallisista muistoista, joita ihmiset pitävät arvokkaina. Näiden sisältöjen lisäksi tutkimme miten kirjoituksissa käytetty kieli, etenkin affektin ilmaisut sekä pelimusiikin käsitemetaforat, ilmentävät kiintymystä pelimusiikkiin.
Artikkeli tarjoaa perusteita ymmärtää pelimusiikkiin kohdistuvan henkilökohtaisen kiintymyksen osatekijöitä. Keskeisin havainto oli, että varsinkin sellaiset muistojen sisällöt, jotka liittyivät itsetietoisuuteen tai pelimusiikin kokemuksiin, ennustivat merkittävästi kiintymystä indikoivia affektin ja tunteiden ilmaisujen käyttöä tarinoissa. Lisäksi artikkeli havainnollistaa muistitietoon perustuvan tutkimuksen mahdollisuuksia saavuttaa pitkän aikavälin näkökulma musiikin kanssa vuorovaikuttamiseen.
Artikkeli tarjoaa perusteita ymmärtää pelimusiikkiin kohdistuvan henkilökohtaisen kiintymyksen osatekijöitä. Keskeisin havainto oli, että varsinkin sellaiset muistojen sisällöt, jotka liittyivät itsetietoisuuteen tai pelimusiikin kokemuksiin, ennustivat merkittävästi kiintymystä indikoivia affektin ja tunteiden ilmaisujen käyttöä tarinoissa. Lisäksi artikkeli havainnollistaa muistitietoon perustuvan tutkimuksen mahdollisuuksia saavuttaa pitkän aikavälin näkökulma musiikin kanssa vuorovaikuttamiseen.
Tutkimusartikkeli:
Tuuri, K., Koskela, O., Tissari, H. & Vahlo, J. (2024). Exploring music-based attachment to video games through affect expressions in written memories. Entertainment Computing 52, 100883. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100883
Tuuri, K., Koskela, O., Tissari, H. & Vahlo, J. (2024). Exploring music-based attachment to video games through affect expressions in written memories. Entertainment Computing 52, 100883. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2024.100883
Aineisto:
Tuuri, K., Koskela, O., Tissari, H. & Vahlo, J. (2021). Suomalaisten pelimusiikkimuistot -kirjoitusaineisto 2020 [sähköinen tietoaineisto]. Versio 1.0 (2021-05-28). Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [jakaja]. http://urn.fi/urn:nbn:fi:fsd:T-FSD3473
Kommentit
Lähetä kommentti